zondag 11 september 2011

A 1. Welkom thuis in Gods Koninkrijk - Startdienst 11 september 2011

Preek: ds. Henk van der Velde Beluister
  

Vrienden van de grote Koning Jezus,

Tussen alle miljarden mensen die er op aarde leven en de tallozen die ooit geleefd hebben, val je niet zo snel op.  Sommigen onder ons sterven al jong.
Soms vraag je je af wat je leven waard is; waartoe je leeft; wat ervan overblijft?
Er zijn mensen die wereldwijs beroemd werden omdat ze het goede deden, bv. moeder Theresa, die in India tehuizen voor zieken en stervenden startte. Anderen werden berucht omdat ze terreur zaaiden. 10 jaar geleden zorgde  Osama bin Laden en zijn trawanten voor een enorme chaos in New York. Maar zouden mensen over 100 of 1000 jaar nog over deze mensen spreken?

Toch was er ooit iemand die maar 33 jaar oud werd maar de wereld diepgaand heeft beïnvloed. 
Hij werd geboren in een dorp, als kind van een eenvoudige vrouw. Hij groeide op als de zoon van een timmerman. Daarna was hij drie jaar een rondreizend prediker die veel kritiek te verwerken kreeg.
Hij schreef geen enkel boek. Hij had geen eigen huis of kantoor.
Hij had geen vrouw of gezin. Hij had niet gestudeerd.
Hij reisde nooit verder dan 300 km van z’n geboorteplaats.
Hij was nog maar 33 toen zijn volksgenoten zich massaal tegen hem keerden.
Zelfs zijn naaste vrienden en medewerkers lieten hem in de steek.
Zijn proces was een schandalige vertoning met een bange, laffe rechter.
Hij werd tussen twee misdadigers aan een kruis gespijkerd, terwijl z’n beulen dobbelden om het weinige bezit dat hij had.
Toen hij dood was, kreeg hij een plek in een geleend graf.
Maar meer dan 19 eeuwen zijn voorbij gegaan en de wereld is nog steeds niet over hem uitgepraat. Vandaag zijn er in alle landen op aarde mensen die hem aanbidden. Geen enkele machthebber op aarde heeft meer invloed gehad.
Alle legers die ooit zijn opgetrokken, regeringsraden die bijeenkomen, koningen die hebben geregeerd – ze hebben niet zoveel invloed ghad als deze ene mens.
Want we hebben het over onze eeuwige Koning, Jezus Christus, Gods Zoon.
            Het gaat hier in de kerk altijd en vooral over Hem: onze grote Koning!
Wij komen hier samen als Zijn gemeente; Hij is ons aller Hoofd.
Ook in dit nieuwe seizoen willen we vooral nog meer leren leven onder Zijn regering.
Hij moet groter worden; Zijn invloed in ons leven moet groeien.
Daar draait alles om wat we doen. Dat is wat we verlangen en waar we om bidden.
Dat in ons persoonlijk en in ons gezamenlijk leven Jezus mag heersen als Koning.
            Ons jaarthema gaat daar ook over: We willen inburgeren….
Inburgeren als burgers van het rijk van Jezus: Inburgeren in Gods Koninkrijk.
We gaan erover leren en zoeken naar wegen om er gestalte aan te geven.
Nu weet u ook wel dat inburgeringsprogramma’s niet altijd goed verlopen.
Er zijn in onze wereld grote spanningen tussen verschillende groepen en culturen.
Daar kwamen de aanslagen op 11 september 10 jaar geleden uit voort.
Wat bedoelen we dan met inburgeren…. in onze gemeente …in Gods koninkrijk.
            Dat heeft vooral te maken met het onderwijs van Jezus zelf. In deze preek wil ik dat laten zien. Want overal waar Jezus kwam sprak Hij over het koninkrijk van God.  Het koninkrijk van de hemel is overigens hetzelfde als het koninkrijk van God. Matteüs heeft het vaker over ‘koninkijk van de hemel’ omdat hij schreef voor Joodse gelovigen die het liever vermijden om de heilige naam van God uit te spreken. We hebben gedeelten gelezen uit Matt 5 en 6, uit de beroemdste toespraak van Jezus die we de Bergrede noemen. In die lezingen hoorden we de boodschap van onze Koning.
De rode draad daarin, en in al het onderwijs van Jezus, is het koninkrijk van God.
            Om u dat nu te laten zien, wil ik graag dat u nog even uw bijbels open doet aan het begin van het NT in het evangelie van Matteüs.
Let er nu eens speciaal op hoe vaak het gaat over de koning en over zijn koninkrijk.
Kijk hoe het dit evangelie begint in Matt. 1:1, de startzin van het Nieuwe Testament: “Overzicht van de afstamming van Jezus Christus, zoon van David, zoon van Abraham.” Hier wordt Jezus direct gepresenteerd als de afstammeling van Israëls grootste koning en van hun eerste stamvader.
Met de namenlijst erna wordt dat bevestigd want dat was en is in Oosterse culturen heel belangrijk. Waar ben je er één van? Dat is ook onder ons niet onbelangrijk trouwens.
Vervolgens lezen we in Matt 2 hoe de wijzen uit het Oosten aan Herodus vragen in hfst 2: 2, “Waar is de koning van de Joden? Wat wij hebben zijn ster gezien?” 
En als ze Jezus hebben gevonden in Bethlehem geven ze hem met koninklijke geschenken.
Weer gaat het over een koning die is gekomen. En dat gaat zo door in het Matteüsevangelie.
Want in hfst 3 lezen we over de wegbereider van Jezus, Johannes de Doper, die in hfst 3: 2 verkondigt: “Komt tot inkeer, want het koninkrijk van de hemel is nabij!” 
Johannes de Doper preekte aan iedereen die hij zag: “Het koninkrijk van de hemel is dichtbij.
Maak in je hart de weg van de Heer gereed. Bekeer je.” Tegelijk wees hij duidelijk op de Koning zelf die na hem zou komen.
In Matt. hfst 4 is dat al zover. Jezus verlaat zijn ouderlijk huis Nazareth en begint in Galilea te verkondigen. In hfst 4: 17 staat: “Vanaf dat moment begon Jezus zijn verkondiging. Kom tot inkeer, zei hij, want het koninkrijk van de hemel is nabij!” Hij nam de kernboodschap van zijn voorloper over.
We lezen erna hoe Jezus zijn discipelen koos en dan beginnen die drie jaren waarin Jezus rondreisde als een Joodse rabbi, en overal mensen beïnvloedde.
In hfst 4: 23 wordt dat als volgt weergegeven: “Hij trok rond in heel Galilea; hij gaf er onderricht in de synagogen, verkondigde het goede nieuws van het koninkrijk en genas iedere ziekte en elke kwaal onder het volk.” Dat is een belangrijke zin waarmee Matteüs kort samenvat wat Jezus deed.
Jezus verkondigde overal waar hij kwam het goede nieuws, het evangelie van het koninkrijk.
In de vijf hoofdstukken erna laat Matteüs zien hoe Jezus dat deed. Je zou kunnen zeggen dat Matteüs ons hier een enorme geestelijk sandwich serveert in hoofdstuk 5 tot en met 9 van zijn evangelie.
In Matt. 5, 6 en 7 vinden we de Bergrede, een samenvatting van Jezus’onderwijs zoals hij dat op vele plekken verkondigde. En in Matt. 8 en 9 horen we over de wonderen die Jezus deed, genezingen en bevrijdingen, die aantoonden dat hij als de koning macht heeft over alles wat ons mensen bedreigt en beklemt. En dat geheel van Jezus’onderwijs en van zijn grote daden wordt dan afgesloten in hfst 9: 35 met een conclusie die precies dezelfde is als hfst 4:23, “Hij trok rond langs alle steden en dorpen, hij gaf er onderricht in de synagogen, verkondigde het goede nieuws van het koninkrijk en genas elke ziekte en elke kwaal.”  Het begin en het einde van de ‘sandwich’ die Matteüs hier opdient is het zelfde, zoals een broodje een sandwich omsluit. In die samenvattingen hoor je ook waar het ten diepste om gaat: om het goede nieuws van het koninkrijk.
Ziet u hoe het koninkrijk van de hemel de rode draad vormt in het evangelie.


Dat zie je ook aan het begin van de Bergrede, de bundeling van Jezus’ onderwijs in Matt 5-7. De Bergrede begint in hfst 5 met de zg zaligsprekingen, een aantal uitspraken waarmee Jezus aangeeft hoe het karakter dient te zijn van zijn volgelingen. We zullen daar de komende tijd zeker nog goed naar kijken.
Maar let nu eens even op wat er staat na de eerste en de laatste van deze uitspraken in Matt 5: 3 en 10. In vers 3 lezen we “Gelukkig wie nederig van hart zijn, want voor hen is het koninkrijk van de hemel”.  En in vers 10 lees je “Gelukkig wie vanwege de gerechtigheid vervolgd worden, want voor hen is het koninkrijk van de hemel.” Het koninkrijk van de hemel omlijst de zaligsprekingen.
Ook midden in de Bergrede, deze bundeling Jezus’onderwijs, gaat het hierover, als Jezus het heeft gehad over allerlei zaken die wij mensen najagen, zoals geld, eer en macht.  Dan lezen we in hfst 6: 33, “Zoek liever eerst het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, dan zullen die andere dingen je erbij gegeven worden.”
Hopelijk beseft u nu beter hoe dominant dit thema is in het evangelie over Jezus. In woord en daad liet Hij zien dat het koninkrijk van God was aangebroken door zijn komst. Later zullen we zien dat de tientallen gelijkenissen die Jezus vertelde bijna altijd beginnen met de zin: “Het is met het koninkrijk van de hemel als met….”  In vrijwel alles Jezus vertelde en onderwees, leerde Hij over het koninkrijk van God. Met de tekenen en wonderen die Hij deed illustreerde hij wat dat rijk betekende: verlamden, blinden, en zieken werden genezen; bezetenen bevrijd… Jezus kwam om ons mensen te leiden naar Zijn rijk.

            Wat is dan dat koninkrijk van God? 
De bijbel noemt ons als volgelingen van Jezus “burgers van het koninkrijk van God”. Hoe kunnen we nu inburgeren in dat koninkrijk, zodat we niet slechts belijden met onze lippen dat Jezus onze Koning is, maar ook echt leven onder Zijn regering?
Wat betekent het te leven onder de heerschappij van Koning Jezus voor ons als Zijn gemeente, voor onze relaties en onze omgang met elkaar? Wat is de stijl van het koninkrijk waarin samenkomen, vergaderen en samenwerken?
Wat betekent het voor ons persoonlijk leven thuis, voor onze omgang met elkaar in ons eigen huwelijk, gezin en familie? En heeft het ook te maken met hoe we onze tijd en ons geld gebruiken, met ons werk, onze vrienden, onze buren?
Wat betekent het eigenlijk als we zeggen: “Jezus is onze Koning, onze Heer?”
Daarover gaat ons jaarthema en dat betekent dat we hier heel regelmatig bij stil gaan staan en dat er ook in groeigroepen en kringen over doorgesproken wordt.
In ons kerkblad en op de website zult u steeds meer informatie hierover vinden.

            “Waar leef je nu eigenlijk voor?”, vraagt Jezus ons in de Bergrede..
Waar maak je je het meest zorgen om? Waar lig je wel es van wakker?
Wat zijn je prioriteiten? Wat komt het eerste in je leven?
Zijn dat allereerst je eigen interesses, je eigen bezit, karriére, toekomst óf leef je voor God en Zijn belangen:  voor Gods regering; Zijn koninklijke wil; Zijn eer?
Door die vraag stelt Jezus ons voor een keus: voor of tegen Hem.
Jezus wil Koning zijn in het centrum van ons leven, regeren op de troon van ons hart.  
Het is de bedoeling dat zo Zijn koninklijke regering toenemend gestalte krijgt in ons leven.
Dan zullen we ons steeds minder bezorgd maken om bijzaken, maar gehoorzamen we Jezus’ oproep: Zoekt eerst Gods Koninkrijk!
Volgens Jezus komt je leven zo tot z’n recht - het voert naar innerlijke rust en vrede. Dan komt het met die andere dingen, waar we ons druk om maken ook wel in orde, want dat hangt niet alleen af van ons pogen maar ook van Gods zegen daarover. 

            Wij zagen aan het begin van deze preek hoe een eenvoudige Joodse rabbi die 2000 jaar geleden op aarde rondliep, de loop van de wereldgeschiedenis veranderde. Zijn naam is Jezus en het goede nieuws, het evangelie is dat Hij ook jouw, ook uw en ook mijn Koning wil zijn – elke dag van ons leven en in alle aspecten daarvan.
Telkens als we bidden “Uw koninkrijk kome”, zoals Hij het ons leerde, dan vragen we of Hij steeds meer wil regeren in onze harten en in ons midden en in onze wereld.
Laten we daar samen in dit nieuwe seizoen helemaal voor gaan.
Want eens komt er een dag dat we geen keus meer hebben. Dan zal voor de naam van Jezus elke knie zich buigen, op aarde en in de hemel, en elke tong zal belijden: “Jezus Christus is Heer! Hij alleen is de Koning van alle koningen!”
Dus:   Kom, kom laten wij aanbidden, met onze woorden en liederen maar vooral ook met ons dagelijks leven, onze levensstijl, kom laten wij aanbidden: die KONING, Jezus Christus, onze Heer!  Amen.                                                                            


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn welkom