zondag 27 november 2011

B 2. Burgers van het Koninkrijk zijn zout en licht oftewel: sporen van het Koninrkijk

Tekst Jes. 9, 1-6/ Mat.5,11-16


Childrens Memorial
Het is nu elf jaar geleden dat ik het Children’s Memorial in Yad Vashem in Jeruzalem binnenstapte. In een soort schemerduister, dat al snel opklaarde, omdat ik overal om me heen kleine lichtjes zag. Honderdduizenden lichtjes leken het wel, zij zetten de ruimte in een zacht gouden licht. Terwijl we de route volgen hoorde ik de namen van kinderen die stierven tijdens de Holocaust. Kinderen uit alle landen, ook uit ons land: “Maurits Philips, Zutphen, Sobibor, 7 jaar.”; “Roosje de Jong, Rotterdam, Auschwitz, 6 jaar.” Naam na naam, totaal ander-half-miljoen namen van Joodse kinderen. Ander-half-miljoen lichtjes als herinnering aan kinderen die niet opgroeiden na de oorlog, maar in die oorlog ‘verdwenen’.
Toch branden er in dat gedenkteken maar één of misschien enkele kaarsen. Maar hun licht wordt door duizenden spiegels weerkaatst en vormt een indrukwekkend gedenkteken van honderdduizenden lichtpuntjes: dat de namen en korte levens van deze kinderen in de herinnering levend houdt.

Een monument als dit maakt duidelijk hoe donker het op deze wereld kan worden. Vandaag gaat het over het licht… het licht dat de kleuren die God aan deze wereld gaf zichtbaar maakt en over het zout dat de smakeloosheid ongedaan maakt en bederf –zoals dit- tegen gaat. In de tweede preek van het tweede blok in de serie ‘Inburgeren’ Jezus Koning van mijn (ons) hart, betekent dit licht dat burgers van zijn Koninkrijk zout en licht zijn. Eveneens miljoenen lichtjes in een donkere wereld.

Het refrein van Mat 5
Het is niet de eerste keer dat we het over deze tekst (Mat.5) hebben. De afgelopen jaren heb ik zeker vier keer over dit gedeelte gepreekt. Goed om die preken er nog eens weer bij te nemen (ik zal de links bij de preek op internet zetten).
  • In Februari 2009 hebben we Suzette met deze tekst uitgezonden. Zij maakt in Santa Cruz de droom van geluk in het Koninkrijk van God voor de zogenaamde ‘losers’ in deze wereld meer werkelijkheid. Zij laat Jezus’ licht schijnen in Santa Cruz. 
  • En toen we in september 2010 begonnen aan het jaarthema ‘Missionaire Gemeente’, kregen we vanuit deze tekst de boodschap: ‘Sta op en schitter”, wij –als gemeente- zijn door de Heer Jezus verlost om voor God te stralen, lichten te zijn die aan Hem doen denken.
  • En in januari van dit jaar kregen we de indruk dat het ‘gelukkig’ van de zaligsprekingen in de Bergrede niet samenvalt met voorspoed, succes en gezondheid, maar met het te verwachten geluk voor mensen die nu als losers gezien worden (de integere mensen en de meelevenden en diegenen die niet kunnen slapen van het onrecht), en zo laten zien dat ze in feite in Gods Koninkrijk thuishoren: die zogenaamde losers zijn in feite de winnaars. Die kun je dus feliciteren, zoals ds. Henk van de Velde twee weken geleden zei.
  • En op de slotzondag van het Feest van Genade, 10 april jl. hebben we samen voor God beleden dat we het zout willen zijn dat Gods smaak in deze wereld naar voren haalt en het licht willen zijn dat Gods kleuren beter uit laat komen.

Naast mij is er door anderen nog wel vaker over dit gedeelte gepreekt. Ik denk dat wij met elkaar inmiddels heel goed weten wat hier staat [ ] Toch?

Het grotere verhaalIk denk dat we inmiddels wel weten wat hier staat én wat het betekent. Het is ook niet zo heel moeilijk. Of wel?.... Ben je een smaakmaker voor Christus? En, ben je een fakkeldrager? Zijn wij dat ook, samen... Ik hoor het mezelf vragen! Ook aan mezelf. Hoe smakelijk en hoe licht is het allemaal in mijn leven? En wat proeven en zien anderen daarvan en welke smaak en welke indruk blijven er bij hen hangen?
Als anderen onze website over Inburgeren gezien hebben en ons thema ‘licht en zout’, zullen ze dan niet eerder denken dat het over onze eetgewoontes gaat: ‘licht en zout’, dan dat ze uit de ervaring die ze met ons hebben wel snappen wat hier bedoeld wordt?
Ik begrijp wel wat hier staat en ik denk dat jullie het ook heel goed begrijpen. Mijn grote vraag is: ‘hoe doe ik dat’. Waar zit het lichtknopje, hoe ben ik smaakvol voor Christus? Hoe kan ik dat dan zijn?
Vandaar dat ik het deze keer over de aanleiding voor deze tekst wil hebben.
Want als je dit tekstgedeelte zo los uit de Bijbel citeert doet het licht in deze tekst ons zeer aan de ogen en wordt het zout ons teveel. Daar zit vaak ons probleem! Wij voelen ons overvraagd. Of vergis ik me daarin? [ ]
Broers en zussen: het verhaal is uitgebreider: er is meer gebeurd dan hier gevraagd wordt. Dat moet je erbij zien en ook erbij weten. En beseffen wat dat betekent. Dat zout en dat licht maken deel uit van een groots gebeuren. Een gebeuren dat zich al lang van tevoren aankondigt. Meer dan 500 jaar eerder lezen we daarover in een profetie van Jesaja

Die profetie klinkt in een donkere tijd in Israëls geschiedenis. Volledig vervreemd van God overvalt hen de vloek van God. Buitenlandse machthebbers hebben het Noorden van Israël veroverd, geplunderd, er zijn daar mensen vermoord en vrouwen en kinderen misbruikt en een deel van de bevolking is gedeporteerd. Het is in alle opzichten duistere tijd: het land ligt in puin, de mensen zijn berooid, hongerig en miserabel. Ze worden bedreigd door militairen die naar willekeur plunderen, misbruiken en moorden. Onbeheerst, wreed en walgelijk zijn ze aan hen uitgeleverd. Niemand die hen kan beschermen. Mensen zijn wanhopig: zij vervloeken de koning, ja zelfs God. Ze zien geen toekomst meer. Het is verstikkend duister, donker en somber, pikdonkere nacht. En dan klinkt deze profetie

Lezen: Jes. 9, 1-11 

In één keer is het donker verzwolgen door een enorm licht waarin alles er anders uitziet. Dat licht is symbolisch voor ongekende zegen en voorspoed: er is weer hoop, er is levensvreugde, grote levensvreugde zoals bij de oogst en op hoogtijdagen. Van vijanden hebben ze niet langer te lijden, die kunnen hen niets meer doen. Het heeft allemaal te maken met een koning op de troon van David.
Het is een geluk dat van de HEER God komt dat begrijpen we op. Zijn strijdnaam wordt gebruikt: HEER van de machten. Die kennen we ook van de overwinning op Goliath en van Elia die de macht van de Here toonde in dagen van de afvallig koning Achab.
Hoe is die profetie in die tijd vervuld? Kreeg de koning een zoon? Braken er betere tijden aan voor de dynastie van David? Zoals in de tijd van Hizkia, toen een gelovige koning, nauw verbonden met God, opnieuw grote daden meemaakte. Immanuël: God-met-ons Een heel Assyrisch leger kansloos tegen de HEER van de machten.
Maar wij kennen deze profetie niet vooral hierdoor. Hij reikt ook veel verder dan die tijd. Hoe kan een kind, zelfs een koningskind, zoveel hoop geven? ‘Van nu tot in eeuwigheid’. Wie uit de dynastie kan die titels met recht dragen: ‘Wonderbare Raadsman, Goddelijke held, Eeuwige vader, Vredevorst… dat is veel meer dan David, Salomo, Hizkia… Deze profetie strekt verder. Dat lees je al aan het begin: want het Overjordaanse, de kuststreek en zelfs het domein van andere volken (oude vertaling: het gebied van de heidenen) zijn hierin betrokken.
Matteüs herkende het in de dagen van Jezus en betrok de profetie op de enige die deze titels kan dragen: onze Heer Jezus Christus. Toen Jezus in Kapernaum, het gebied van Zebulon en Naftali ging wonen, werd de profetie pas helemaal vervuld. Het licht van de Goddelijke Held en Vredevorst geeft niet alleen een volk nieuwe moed, maar zet de hele wereld in het licht. Mensen die leven in de schaduw van de dood, worden door een helder licht beschenen en de dood moet vluchten.
Wij kennen deze profetie inmiddels eigenlijk ook niet anders, dan een profetie die de geboorte van de Heer Jezus aankondigt. Dat kind is voor ons het Kerstkind. De oorspronkelijke aanleiding staat ons helemaal niet zo voor de geest. Wel het licht dat de Heer Jezus is
>> Dat beeld moet je vasthouden. Dat vertelt het hele verhaal waardoor ook Mat 5 in een ander licht komt te staan. Wij mensen worden door de Heer Jezus beschenen als door een groot en helder licht…Door Hem helder in het licht gezet

Vanzelfsprekende gevolgen
Ieder die op Hem gericht is, gaat daardoor óók stralen. Dat gebeurt gewoon. Net zoals de maan helder het licht van de zon weerkaatst. En een spiegel het licht van een kaars.
Dat mag je verwachten, van mensen die op Hem gericht staan.

Daarom staat er zo onbevangen: Jullie zijn het licht in de wereld. Je mag dat van ons verwachten! Al wij het licht van de Heer Jezus niet weerkaatsen, dan moet je gaan vragen wat er aan de hand is. Want zijn licht straalt, waarom wij dan niet? Er wordt niet teveel van ons gevraagd.
Daarom staat er zo onbevangen: jullie zijn het zout van de aarde. Als je het recept van de Heer Jezus voor de wereld kent en er door Hem in betrokken wordt, dan moet je leven toch ook naar Hem gaan smaken. Dat is logisch! Dat mag je verwachten.
Dát is het grote verhaal. Licht en zout beginnen bij de Heer Jezus. Het gaat hier niet over onze overtuiging. Over onze prestatie: nu we bij Jezus horen, moeten we net als Hem licht gaan geven. Beter: gaan weerkaatsten Het gaat hier over zijn prestatie, over zijn licht, en over onze gerichtheid op dat licht.

Als wij, die bij Jezus horen, niet stralen is er iets mis. Dat kan de Heer Jezus niet zijn. Dus dan ligt het aan ons.
Als ons leven niet straalt en niet smaakt is het alsof je naar een windmolen kijkt die niet draait. Terwijl hij in de volle wind staat. En toch draait hij niet. Dat valt op… dat is vreemd. Je mag verwachten dat de wieken van een windmolen bewegen in de wind. Zo zijn ze gemaakt. Tenzij, de molen niet in de wind gedraaid staat of de wieken in de vaanstand gedraaid. Ze staan verkeerd t.o.v. de wind zodat ze niet kunnen draaien.
Je mag van een christen verwachten dat hij, dat zij, straalt als Christus en smaakt als Christus. Als dat niet zo is, staan we niet goed op Christus gericht. En als dat niet zo is, ben je in de praktijk geen christen en ben je waardeloos voor het Koninkrijk. Als het zout zijn kracht verliest, waarmee moet het weer zout gemaakt worden, het is nutteloos en kan weggegooid worden. Als christenen niet smaakvol stralen zijn we nutteloos voor het Koninkrijk… en kun je ons net zo goed wegdoen. Als we zelfs als we door Christus verlost zijn nog niet gaan smaken, nog niet gaan stralen; nog niet verlost gaan zijn. Ja, nou dan is er geen redden meer aan. Die consequenties zijn heel ernstig maar wel logisch .Snap je het. Daarover gaat het hier. Of je ook wilt zijn wie je echt bent. De mensen die het licht van de ene kaars weerspiegelen.

Gerichtheid van ons leven
Zijn we het nog? Gericht op de Heer Jezus, gericht op zijn Koninkrijk?
Dat is de vraag die wij ons deze weken moeten stellen.
’t Is net als met een schotelantenne: hoe is de ontvangst sta je nauwkeurig afgesteld of ontvang je een heel ander programma? Dat kan heel goed natuurlijk. Genoeg keus, Want kennen een grote stoorzender: de satan, die constant bezig is je aandacht bij Christus vandaan te trekken. We leven in een samenleving waar een heel ander programma draait. Je kunt gemakkelijk verkeerd ingesteld raken.
Daarom is die vraag is heel zinnig: ben ik een licht en hoe smaakt mijn leven? En vervolgens (als het niet zozeer is): op Wie ben ik dán gericht? Gaat het mij nog om het Koninkrijk of gaat het eigenlijk om allemaal andere dingen. Wat maakt mij gelukkig? Maakt de Heer Jezus mij gelukkig? Of eigenlijk helemaal niet?
Heel praktisch: vraag je steeds weer af wat is de bedoeling van de Heer Jezus met: mijn carrière, mijn geld, mijn tijd, mijn omgang met mensen, mijn prioriteiten, mijn sport, mijn seksuele leven… lees over Hem, bidt tot Hem, vraag het Hem, verwacht het van Hem. Hoe meer je Hem zoekt, hoe meer je leven op Hem gericht is, des te meer je van Hem ontvangt. Terug naar die antenne, op wie sta je gericht, wie volg je. En stel je jezelf voortdurend bij.
Dat kunnen wij ons ook als gemeente afvragen: op wie zijn wij samen gericht?
Op Hem gericht gaan we stralen, gaat we ook naar Hem smaken. Dan ruikt het hier naar Christus.
Zo kunnen wij onszelf controleren.
Vergeet niet wie je bent. De tegenstanders probeert je in de war te brengen!

Sporen van het Koninkrijk
Op Jezus gericht, zijn we sporen van het Koninkrijk.
Dat kán niet anders. Je ziet aan ons, je proeft het aan ons. Vanzelfsprekend.
Wij die in het donker wonen, worden door een helder licht beschenen.
Diepe vreugde geeft het ons, wij gaan er van stralen.
Lichtjes van Christus… honderdduizenden –miljoenen- in een donkere wereld.

'Sporen van het Koninkrijk'… anderen die niet in Christus’ licht leven zien het toch via ons
Via ons zaait zich het Koninkrijk verder uit… wij zijn sporen van het Koninkrijk
En de boodschap van licht en hoop verspreidt zich:
er is een einde aan de bezetting van deze wereld, door het kwaad
aan militaire macht en weerloze slachtoffers
wapens zullen ploegscharen worden
en er zal genoeg zijn voor iedereen

want een kind is ons geboren.
Een zoon is ons geven.
Heerschappij rust op zijn schouders
Deze namen zal hij dragen
Wonderbare Raadsman
Goddelijke held
Eeuwige vader
Vredevorst


Zijn regering brengt vrede voor altijd.
Als je bij Hem mag horen,
Hoe kun je dan niet stralen?

Amen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties zijn welkom